Efficiëntie op een nieuw niveau: 191 loopkranen in bedrijf bij KraussMaffei


Het gebeurt niet vaak dat een bedrijf zijn bestaande hoofdkantoor verlaat en een compleet nieuw hoofdkantoor bouwt een paar kilometer buiten de stad op het spreekwoordelijke "groene gras". Zeker niet als het gaat om het hoofdkantoor van een technologieleider. Maar dat is precies wat KraussMaffei Technologies GmbH heeft gedaan. En voor de nieuwe locatie in Parsdorf, ten oosten van München, heeft het bedrijf maar liefst 106 bovenloopkranen en 25 zwenk- en hangkranen besteld bij ABUS Kransysteme GmbH. We begeleidden een van de bovenloopkranen vanaf de levering van het materiaal tot en met de montage in de fabriek in Parsdorf. De levering en samenstelling van het staal tot kokerliggers werd voltooid in het eerste deel van deze serie, nu gaan we verder met de volgende productiestappen.

De kunst van het schilderen

Hoe de kranen de juiste "verflaag" krijgen

De "lievelingskleur" van ABUS is direct herkenbaar als je de spuiterij in de productiefaciliteit in Gummersbach-Herreshagen n binnenstapt. De overgrote meerderheid van de hier geproduceerde kranen verlaat de productielijn in RAL 1007 "narcis geel". Alleen al vanwege de afmetingen van het product - ABUS produceert kranen met een spanwijdte tot 45 meter en een liggerhoogte van 3 meter – is het het handmatig schilderen van de kraanliggers nog steeds de meest efficiënte methode is om de gelaste en samengestelde kraanliggers te coaten.

Twee schilders brengen de verf aan op het staal met de airbrushmethode. Ze werken in een eenlaags-coat proces. Dit betekent dat er geen primer of tweede toplaag nodig is. De speciale acryllak combineert alle vereisten voor hechting aan de ondergrond, corrosiebescherming en duurzaamheid in één enkele laag. Het gaat niet alleen om de kleur: de lak speelt een belangrijke rol bij het waarborgen van de corrosiebestendigheid van de kokerligger en maakt het, afhankelijk van de uitvoering, zelfs mogelijk om deze buiten te gebruiken.

Dankzij de oplosmiddelvrije waterbasis van de lak voldoet ons bedrijf aan alle voorschriften voor de emissie van oplosmiddelen, ondanks de grote hoeveelheid lak die nodig is vanwege de afmetingen van de kraan. Daarom, en dankzij het uitgebreide ventilatiesysteem in de ruimte, blijft de geurhinder hier en in de aangrenzende productieruimten tot een minimum beperkt.

De daaropvolgende droogtijd is ook bijzonder belangrijk. Om tijdig door te kunnen gaan met de montage van de kraan, is de verf zo ontworpen dat deze al na drie uur droog genoeg is voor de volgende montagestappen. Deze vinden direct plaats in de aangrenzende hal - hier wordt de elektrische apparatuur van de kraan geïnstalleerd.

Gestroomlijnde elektronica

Het hart van de kraan

Hier wordt de gele kokerligger uiteindelijk een volledig functionele loopkraan met al zijn extra functies. In de eerste stap wordt het staaldraadtakel op de loopkatrails geplaatst. Parallel aan de kokerligger werd deze in een aangrenzende hal in Gummersbach gelast, geverfd en voorzien van de hijskabel. Daarna volgde de montage van het besturingssysteem, de rijaandrijvingen en de stroomvoorziening. Net als bijna alle andere kranen van ABUS wordt het staaldraadtakel van de 80-tons kraan voor Krauss Maffei van bekabeling voorzien via een energieketting. Bij dit systeem wordt een omklapbare kunststof ketting met interne kabels heen en weer getrokken wanneer het takel rijdt.

Alle elektrische apparatuur wordt nu gemonteerd, aangesloten en geconfigureerd. Net als bij de eerdere staalconstructie, zet ABUS ook voor het elektrische systeem in op een efficiënte configuratie van de kraan. Alle apparatuur details werden vooraf bepaald en samengesteld met behulp van de eigen configurator van het bedrijf. De bijbehorende schakelschema's en ook de programmering van de besturingscomponenten worden automatisch samengesteld. Dit beperkt de handmatige arbeid die nodig is voor het elektrische ontwerp van de kraan tot een minimum, waardoor het snel en kosteneffectief is.

De 191 kraansystemen voor KraussMaffei bewijzen dat dankzij het brede scala aan configuraties aan alle eisen van de klant kan worden voldaan. Afhankelijk van de latere productieuitbreidingen in de fabriek in Parsdorf zijn ze uitgerust met een grote verscheidenheid aan technologieën om de productie zo goed mogelijk te ondersteunen. Sommige kranen zijn uitgerust met de modernste besturingstechnologie, aangeboden door ABUS onder de term "ABUControl". Hier kunnen talrijke besturingsinstellingen van de kraan worden ingesteld en aangepast via WLAN en tablet met behulp van de "KranOS"-interface. Andere kranen bij KraussMaffei zijn uitgerust met het relaisbesturingssysteem dat al tientallen jaren bestaat en onder alle omstandigheden robuust is. Frequentie bestuurde kranen uit de "ABULiner"-serie behoren ook tot de leveringsomvang. De meeste kranen voor KraussMaffei worden bestuurd via radiografische afstandsbediening. Afhankelijk van het toepassingsscenario koos men voor de handige ABURemote drukknopzender of de ABURemote Joy-stick radiografische afstandsbediening. Onderblokken met geijkte weeginrichting maakten ook deel uit van de bestelling, evenals kranen met twee loopkatten die samen een last kunnen hijsen en kunnen draaien, een indrukwekkende toepassing gezien het maximale draagvermogen van 80 ton.

Na de volledige assemblage, elektronische configuratie en uitgebreide tests is de volgende stap het voorbereiden van het transport. Alleen al vanwege de afmetingen moet dit in gedemonteerde vorm gebeuren - de loopkraan wordt daarom weer gedemonteerd en klaargemaakt voor verder transport.

Overzicht van alle onderdelen in deze serie

Een 80-tons loopkraan maken

Een 80-tons loopkraan maken bij KraussMaffei - Deel 1

Een 80-tons loopkraan maken bij KraussMaffei - Deel 3